Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/15461
Registro completo de metadatos
Campo DC | Valor | Lengua/Idioma |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Cadena Figueroa, Mónica Noemí | - |
dc.contributor.author | Cando Asitimbay, Daniela Maribel | - |
dc.date.accessioned | 2025-06-18T22:19:34Z | - |
dc.date.available | 2025-06-18T22:19:34Z | - |
dc.date.issued | 2025-06-18 | - |
dc.identifier.citation | Cando Asitimbay, D. (2025) Rural Contexts and their Possibilities to Enhance English Teaching and Learning Focused on Cultural Identity Development; San Isidro Parish. (Tesis de Grado) Universidad Nacional de Chimborazo. Riobamba, Ecuador | es_ES |
dc.identifier.other | UNACH-FCEHT-PINE | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/15461 | - |
dc.description | This study aimed to analyze the potential of English teaching and learning (ETL) in rural contexts as it enriches the cultural identity of schools and their academies, using the case of the San Isidro Parish. This research seeks to recognize the socio-economic, cultural, and tourism and community data that are meaningful to gather the most relevant information according to its academic potential and build microcurricular resources incorporating this knowledge into English language learning. Using a qualitative and exploratory approach, the research involved fieldwork, through semi-structured interviews, participant observation and systematic bibliographic review. This in-depth study of local residents is linked to the socioeconomic, cultural, and touristic sector, offering a holistic view of the nexus of language learning and local identity. The results underscore that integrating local myths, customs, and socio-economic habits in EFL instruction promotes students' participation and cross culture consciousness. Producing interactive spin wild, gamified activities through storytelling tasks based on authentic data collected through liaison with the community. The purpose of these resources is to provide students with meaningful learning experiences that will enable them both in exploring their heritage and obtaining communicative competence in English. Compared to more common language practices, such as repetition and memorization, the culturally grounded aspects of language instruction have been shown to lead to stronger linguistic results, as well as the ability for learners to enable their identity and how they express themselves through it. This consideration of English thus invites the language to serve both as a tool for preserving culture and as a vehicle for global connection in classrooms across rural communities. | es_ES |
dc.description.abstract | Esta investigación explora el potencial de los contextos rurales para enriquecer la enseñanza y el aprendizaje del inglés a través del desarrollo de la identidad cultural, utilizando como estudio de caso la parroquia San Isidro. Este estudio busca identificar la información sociocultural, económica y turística más relevante de la comunidad, evaluar su potencial académico y construir recursos microcurriculares que integren dicho conocimiento en la educación del idioma inglés. Con un enfoque cualitativo y exploratorio, la investigación incluyó trabajo de campo mediante entrevistas semiestructuradas, observación participante y revisión bibliográfica sistemática. La población de estudio estuvo compuesta por residentes locales, vinculados a los sectores socioeconómico, cultural, y turístico, aportando una perspectiva integral sobre la relación entre el aprendizaje del idioma y la identidad local. Los hallazgos destacan que la incorporación de leyendas, tradiciones y prácticas socioeconómicas locales en la enseñanza del inglés como lengua extranjera fomenta la participación estudiantil y la conciencia cultural. Se desarrollaron materiales didácticos como ruletas interactivas, actividades gamificadas a través de la narración de historias basados en datos reales recopilados en la comunidad. Estos recursos buscan generar experiencias de aprendizaje significativas que permitan a los estudiantes explorar su patrimonio cultural mientras adquieren competencias comunicativas en inglés. El estudio demuestra que una enseñanza del idioma centrada en lo cultural no solo mejora los resultados lingüísticos, sino que también fortalece la valoración y | es_ES |
dc.description.sponsorship | UNACH, Ecuador | es_ES |
dc.format.extent | 74 páginas | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | Riobamba, Universidad Nacional de Chimborazo | es_ES |
dc.rights | openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/ | es_ES |
dc.subject | EDUCACIÓN INTERCULTURAL | es_ES |
dc.subject | LENGUA EXTRANJERA | es_ES |
dc.subject | IDENTIDAD CULTURAL | es_ES |
dc.subject | MATERIALES DE ENSEÑANZA | es_ES |
dc.title | Rural Contexts and their Possibilities to Enhance English Teaching and Learning Focused on Cultural Identity Development; San Isidro Parish. | es_ES |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |
Aparece en las colecciones: | Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros |
Ficheros en este ítem:
Fichero | Descripción | Tamaño | Formato | |
---|---|---|---|---|
Cando A., Daniela M. (2025) Rural Context and their Possibilities to Enhance English Teaching and Learning Focused on Cultural Identity Development; San Isidro Parish.pdf | 2,13 MB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.