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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorGallegos Núñez, María Mercedes-
dc.contributor.authorLema Guamán, Yajaira Noemi-
dc.date.accessioned2024-11-15T22:03:12Z-
dc.date.available2024-11-15T22:03:12Z-
dc.date.issued2024-11-15-
dc.identifier.citationLema Guamán, Y. (2024) The usage of problem-solving activities applied to improve students’ speaking skill (Tesis de Grado) Universidad Nacional de Chimborazo. Riobamba, Ecuadores_ES
dc.identifier.otherUNACH-FCEHT-PINE-
dc.identifier.urihttp://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/13990-
dc.descriptionThe usage of the problem-solving strategy is an innovative tool in language teaching, particularly to improve speaking skills, since this approach goes beyond the repetitive practice of vocabulary and grammar, providing students with a real and meaningful context in which to use the language. Furthermore, by facing real problems, students not only practice oral production, but also develop critical thinking and decision-making skills. In this way, the use of problem-solving requires students to negotiate, explain and defend their ideas, which enriches their communication skills and allows them to practice speaking in a dynamic and relevant way. Based on this, the research project entitled “The usage of problem-solving activities applied to improve students’ speaking skill” emerged, which was carried out with the general objective of describing the usage of problem-solving activities applied as a strategy to improve the speaking skill development in students of Intermediate level, at Chicago English School Academy. Therefore, a descriptive-level qualitative research approach was adopted using bibliographic documentary and field research modality. Likewise, the use of the interview and the observation guide was chosen as tools to collect relevant information from the estimated population, which was made up of the English teacher and 15 intermediate-level students from the Chicago English School Academy, an institution in which the use of the strategy for teaching oral skills has been demonstrated. The results indicate that for the effective development of lessons aimed at developing students' oral skills, it is essential to coherently implement the three stages of pre-speaking, while-speaking, and post-speaking. Furthermore, the combined use of controlled and free problem-solving activities, as well as the application of participatory techniques and various resources, allow students to feel motivated to practice the language with confidence. On the other hand, the methodological process used in the application of problem-solving activities is made up of structured steps that generally include: the introduction of the problem, exploration and planning of solutions, presentation of solutions, reflection and feedback.es_ES
dc.description.abstractEl uso de la estrategia del problem-solving es una en una herramienta novedosa en la enseñanza de idiomas, particularmente para mejorar la habilidad de speaking, puesto que este enfoque va más allá de la práctica repetitiva de vocabulario y gramática, proporcionando a los estudiantes un contexto real y significativo en el cual utilizar el idioma. Además. al enfrentarse a problemas reales, los estudiantes no solo practican la producción oral, sino que también desarrollan habilidades de pensamiento crítico y toma de decisiones. De esta manera, el uso del problem-solving exige que los estudiantes negocien, expliquen y defiendan sus ideas, lo que enriquece su capacidad de comunicación y les permite practicar el speaking de una manera dinámica y relevante. En base a esto surge el proyecto de investigación titulado “El uso de actividades de problem-solving aplicadas para mejorar la habilidad oral de los estudiantes” la cual se realizó con el objetivo general de describir el uso de actividades de problem-solving aplicadas como estrategia para mejorar el desarrollo de la habilidad oral en estudiantes de nivel Intermedio de Chicago English School Academy. Por consiguiente, se adoptó un enfoque de investigación cualitativo de nivel descriptivo con dos modalidades de investigación: bibliográfica documental e investigación de campo. Así mismo, se optó por el uso de la entrevista y la guía de observación como herramientas para recolectar la información relevante de la población estimada, la cual estuvo conformada por la docente de inglés y 15 estudiantes de nivel intermedio de Chicago English School Academy, institución en la cual se ha evidenciado el uso de la estrategia para la enseñanza de la habilidad oral. Los resultados obtenidos indican que para un efectivo desarrollo de las lecciones orientadas a desarrollar la habilidad oral de los estudiantes es fundamental implementar de manera coherente las tres etapas de pre-speaking, while-speaking, y post-speaking. Además, el uso combinado de actividades de problem-solving controladas y libres, así como también la aplicación de técnicas participativas y recursos diversos, permiten a los estudiantes sentirse motivados a practicar el idioma con confianza. Por otra parte, el proceso metodológico empleado en la aplicación de actividades de problem-solving está conformado por pasos estructurados que incluyen generalmente: introducción del problema, exploración y planificación de soluciones, presentación de soluciones, reflexión y retroalimentación.es_ES
dc.description.sponsorshipUNACH, Ecuadores_ES
dc.format.extent46 páginases_ES
dc.language.isoenes_ES
dc.publisherRiobamba, Universidad Nacional de Chimborazoes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectResolución de problemases_ES
dc.subjectEstrategiaes_ES
dc.subjectExpresión orales_ES
dc.subjectDominio del idiomaes_ES
dc.titleThe usage of problem-solving activities applied to improve students’ speaking skilles_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Aparece en las colecciones: Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros



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