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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.advisorRodríguez Álvarez, Ada Nelly-
dc.contributor.authorOjeda Carrasco, Vanessa Daniela-
dc.date.accessioned2023-02-27T21:13:42Z-
dc.date.accessioned2023-02-27T21:13:52Z-
dc.date.available2023-02-27T21:13:42Z-
dc.date.available2023-02-27T21:13:52Z-
dc.date.issued2023-02-27-
dc.identifier.issnUNACH-EC-FCEHT-PLL-
dc.identifier.urihttp://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/10441-
dc.descriptionOjeda Carrasco, V (2022). Communicative use of the diminutive as a strategy of persuasion between seller and buyer of the market La Merced Riobamba, 2022 (Degree thesis). National University of Chimborazo. Riobamba, Ecuador. The objective of this research was to analyze the communicative use of the diminutive as a strategy of persuasion between the seller and the buyer of the market Mariano Borja “La Merced”, 2022; the main purpose was to analyze the use of the diminutive and the reaction it caused in the receiver. This work was based on the theory of Austin speech acts (2010) and a critical analysis of Teun van Dijk's discourse (1999) to relate the concepts and interpret the communicative uses present within the dialog between seller and buyer. The study had a qualitative approach and the technique used for data collection was the interview with its instrument: The questionnaire, which had 10 items related to speech, diminutive and persuasion strategies. Finally, the most important results of the research are directly related to the categories of recurrence of the use of the diminutive, courtesy as a cultural strategy proper to the Ecuadorian Highland, the use of discourse as a mechanism of power, the substantiation of the adjective and the appeal to the professions; these categories were present within the discourse of each informant as persuasive mechanisms. He stressed that the more the diminutive recurrences there were two situations: Either discomfort in the buyer arose or the safe purchase was obtained. The use of the word as a form of power was evidenced, assuming that speech and persuasion do not possess manipulative characteristics in these purchasing contexts, but rather that possessing an unconscious structured discourse generates some reaction in the clients. The use of the diminutive as a cultural characteristic of Riobamba and of the Mercado La Merced market, has served as an example in other markets that have implemented it; this allowed to infer the relationship between the diminutive and an identity of the communicative use of the language characteristic of the merchants of this market. With respect to the appellation of the professions and substantiation of the adjective they found themselves present as clear strategies within the discourse, achieving to attract the attention of the client and also as a characteristic characteristic of the dialectal and discursive use of each informant who participated during the investigation.es_ES
dc.description.abstractOjeda Carrasco, V (2022). Uso comunicativo del diminutivo como estrategia de persuasión entre vendedor y comprador del mercado La Merced Riobamba, 2022 (Tesis de grado). Universidad Nacional de Chimborazo. Riobamba, Ecuador. El objetivo de esta investigación fue analizar el uso comunicativo del diminutivo como estrategia de persuasión entre vendedor y comprador del mercado Mariano Borja “La Merced”, 2022; el propósito principal era analizar el uso del diminutivo y la reacción que provocaba en el receptor. Este trabajo se apoyó en la teoría de los Actos de habla de Austin (1962) y Análisis crítico del discurso de Teun van Dijk (1999) para relacionar los conceptos e interpretar los usos comunicativos presentes dentro del diálogo entre vendedor y comprador. El estudio tuvo un enfoque cualitativo y la técnica que se utilizó para la recolección de datos fue la entrevista con su instrumento: el cuestionario, que contó con 10 ítems relacionados con el discurso, el diminutivo y las estrategias de persuasión. Finalmente, los resultados más importantes de la investigación se relacionan directamente con las categorías de recurrencia del uso del diminutivo, la cortesía como estrategia cultural propia de la serranía ecuatoriana, el uso del discurso como mecanismo de poder, la sustantivación del adjetivo y el apelativo a las profesiones; estas categorías estuvieron presentes dentro del discurso de cada informante como mecanismos de persuasión. Destacó que a más recurrencia del diminutivo se presentaban dos situaciones: o surgía molestia en el comprador o se obtenía la compra segura. Se evidenció el uso de la palabra como forma de poder, asumiendo que el discurso y la persuasión no poseen características manipuladoras en estos contextos de compra, sino que más bien poseer un discurso estructurado de manera inconsciente genera cierta reacción en los clientes. El uso del diminutivo como característica cultural propia de Riobamba y del mercado La Merced, ha servido como ejemplo en otros mercados que lo han implementado; esto permitió inferir la relación entre el diminutivo y una identidad propia de uso comunicativo del lenguaje característico de los comerciantes de este mercado. Con respeto al apelativo de las profesiones y sustantivación del adjetivo se encontraron presentes como estrategias claras dentro del discurso logrando llamar la atención del cliente y también como una característica propia del uso dialectal y discursivo de cada informante que participó durante la investigación.es_ES
dc.description.sponsorshipUNACH, Ecuadores_ES
dc.format.extent75 páginases_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherRiobambaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectDiminutivos en españoles_ES
dc.subjectEstrategias de persuasiónes_ES
dc.subjectDiscurso y poderes_ES
dc.subjectIdentidad lingüísticaes_ES
dc.titleUso comunicativo del diminutivo como estrategia de persuasión entre vendedor y comprador del mercado La Merced de Riobamba, 2022.es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
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