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dc.contributor.advisorGallegos Santillán, Doris Nataly-
dc.contributor.authorPinos Heredia, Daniela Carolina-
dc.contributor.authorSalazar Salgado, Katheyne Fernanda-
dc.date.accessioned2022-10-11T15:38:07Z-
dc.date.available2022-10-11T15:38:07Z-
dc.date.issued2022-10-11-
dc.identifier.citationPinos Heredia, D. – Salazar Salgado, K.(2022) Impacto de la crisis COVID – 19 en el comportamiento de compra del consumidor de la Provincia de Chimborazo en 2022. (Tesis de Grado) Universidad Nacional de Chimborazo. Riobamba, Ecuador.es_ES
dc.identifier.issnUNACH-FCP-ECO-
dc.identifier.urihttp://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/9751-
dc.descriptionThe purpose of this research is to know the impact of the COVID-19 crisis on the purchasing behavior of necessary goods and services of the consumers at the province of Chimborazo. Qualitative and quantitative methods were applied in the 10 cantons belonging to the province in which a sample of 384 people was surveyed during April 2022. It made possible to analyze this behavior in the past by being able to remember the facts and understand their real behavior more objectively, avoiding the initial panic caused by the pandemic. The study was focused on four main factors (dimensions) that according to theory, these are the ones that most affect consumer behavior, which are: the personal or cultural, economic, social and psychological factors. Each of them was analyzed using four variables that were converted into subdimensions. All of them were analyzed through an econometric model called structural equation model, which is the most appropriate for the study of people's behavior. As results, it was determined that the greatest impact on consumer behavior happened in the consumption of necessary goods and services. These were prioritized and even reduced in order to have sufficient resources to acquire products that will help maintain biosecurity, this fact occurred mainly among the young and urban population while the older and rural population, for the most part, maintained their eating and consumption habits. The main factors of change were social, due to distancing, restrictions and confinement when purchasing products, and economic due to a lack of resources to obtain them. The document is divided into 5 chapters, in the first one, the approach to the problem is described, in the second the state of the art is carried out and the theoretical foundation, then in the third is the methodology of structural equations, in the fourth we present the results and the discussion of the same and finally in the fifth are conclusions and recommendations of the studyes_ES
dc.description.abstractLa presente investigación tiene como fin conocer el impacto de la crisis COVID-19 en el comportamiento de compra de bienes y servicios necesarios del consumidor de la provincia de Chimborazo en 2022. Para ello se utilizó de un análisis cualitativo mediante una revisión bibliográfica y uno cuantitativos, con encuestas aplicadas en los 10 cantones a una muestra de 384 personas durante abril de 2022. El estudio se centró en cuatro principales factores, los cuales son: el factor personal o cultural, económico, social y psicológico, cada uno de ellos fue analizado mediante cuatro variables. Todos ellos fueron examinados a través de un modelo de ecuaciones estructurales. Como resultados se determinó que, el mayor impacto en el comportamiento del consumidor se dio en el consumo de bienes necesarios, donde estos se priorizaron e incluso redujeron con el fin de tener recursos suficientes para adquirir productos que ayudarán a mantener la bioseguridad, este hecho se dio principalmente entre la población joven y urbana mientras que la población mayor y rural, en su mayoría, mantuvo sus costumbres alimenticias y de consumo. El documento se encuentra dividido en cuatro capítulos; en el Capítulo I, se encuentra la introducción, el planteamiento del problema y los objetivos; en el Capítulo II, se platea el estado del arte y la fundamentación teórica; en el Capítulo III, se realiza la metodología, el tipo de investigación, diseño, población y muestra, y se define a las ecuaciones estructurales; y en el capítulo IV, se presentan los resultados obtenidos del modelo de ecuaciones estructurales, la discusión de los mismos y finalmente, las conclusiones y recomendaciones.es_ES
dc.description.sponsorshipUNACH, Ecuadores_ES
dc.format.extent80 páginases_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherRiobamba: Universidad Nacional de Chimborazoes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectEcuaciones estructuraleses_ES
dc.subjectComportamiento del consumidores_ES
dc.subjectChimborazo consumoes_ES
dc.subjectPreferencias del consumidores_ES
dc.titleImpacto de la crisis COVID – 19 en el comportamiento de compra del consumidor de la Provincia de Chimborazo en 2022.es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
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