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dc.contributor.authorPotosí Cachimuel, Segundo Fabián-
dc.date.accessioned2022-04-25T23:13:33Z-
dc.date.available2022-04-25T23:13:33Z-
dc.date.issued2022-04-01-
dc.identifier.citationPotosí Cachimuel, S. F. (2021). EL SENTIDO DEL FIN DEL MUNDO: FUNDAMENTO ÉTICO DE LA SOCIEDAD INCA. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (16), 226–240. https://doi.org/10.37135/chk.002.16.14es_ES
dc.identifier.issn2550-6722-
dc.identifier.otherhttps://doi.org/10.37135/chk.002.16.14-
dc.identifier.urihttp://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/8984-
dc.descriptionThis paper reflects on the notion of the end of the world or Pacha-kutiy, an idea conceived as a general misfortune in ancient Peru. It symbolizes cosmological, telluric, and anthropic changes, past and present; this sign links God, man, and the world. This study aims to interpret the different forms of Pacha-kutiy that, as a numinous crises model, the political, religious, and vital behavior of the Quechuan man. The texts mention that this entity unfolded in seven modalities and its presence materialized in linguistic categories. Hermeneutics directed the understanding of colonial documents and the reconstruction of the meanings of the mythological story. For this purpose, some Inca myths of the 16th century were interpreted, supported by the analysis of the native languages’ vocabularies. The reflection contemplates three parts; the first one studies the meaning of some Quichuan categories; the second one shows the seven conceptions of Pacha-kutiy; the final one alludes to the current implications. The study showed the link between the meaning of Pachakutiy, the idea of punishment, the rules of coexistence, and the possibilities of Inca existence, traces that still survive.es_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo reflexiona sobre la noción del fin del mundo o pacha-kutiy, idea que se concibe como infortunio general en el antiguo Perú y como un símbolo de cambios cosmológicos, telúricos y antrópicos, del pasado y del presente que vincula a Dios, al hombre y al mundo. El objetivo es interpretar las distintas formas de pacha-kutiy que como crisis numinosas modelan el comportamiento político, religioso y vital del hombre quichua. Esta entidad se desplegó en siete modalidades y su presencia se materializó en categorías lingüísticas. La hermenéutica direccionó la comprensión de los documentos coloniales y la reconstrucción de los significados del relato mitológico. Para el efecto, se interpretaron algunos mitos incas del siglo XVI respaldados con el análisis de los vocabularios de las lenguas nativas del mismo periodo. La reflexión contempla tres partes: la primera estudia el significado de algunas categorías quichuas; la segunda muestra las siete concepciones de pacha-kutiy; la final alude a las implicancias actuales. El estudio mostró el nexo entre el sentido de pacha-kutiy, la idea de castigo, las normas de convivencia y las posibilidades de existencia inca; huellas que aún perviven.es_ES
dc.format.extent226-240es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherRiobamba : UNACHes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectCataclismoes_ES
dc.subjectéticaes_ES
dc.subjecthermeneúticaes_ES
dc.subjectincases_ES
dc.subjectmitoes_ES
dc.titleEL SENTIDO DEL FIN DEL MUNDO: FUNDAMENTO ÉTICO DE LA SOCIEDAD INCAes_ES
dc.typeArtículoes_ES
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