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dc.contributor.authorFalconí Suárez, Franklin-
dc.date.accessioned2020-12-01T15:47:19Z-
dc.date.available2020-12-01T15:47:19Z-
dc.date.issued2020-12-01-
dc.identifier.citationFalconí Suárez, F. (2020). CULTURA CORPORATIVA Y LIDERAZGOS LOCALES EN LA UNIVERSIDAD TÉCNICA DE COTOPAXI. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (12), 49 - 65. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.03es_ES
dc.identifier.issn2550-6722-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.12.03-
dc.identifier.urihttp://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/7150-
dc.descriptionThere are two ways of understanding the corporate culture: as a resource within marketing strategies, or as an expression of the way of being of an organization, which sets, not only the positioning of its image among stakeholders or public but also the generation of leaderships, through which the organization influences public policies in a locality or country. This research is situated in the second viewpoint. In other words, this investigation identifies the aspects characterizing the corporate culture of the Universidad Técnica de Cotopaxi and how they determine the generation of local leaderships. It also explores the bonds with the corporate culture in the university context. Moreover, it describes the most relevant aspects of it inside the institution and analyzes experiences in the leadership formation among teachers, employees, and workers. Besides, it uses a qualitative approach and the descriptive method, which consists of focus group techniques and in-depth interviews. The presence of counter-hegemonic discourses, obtained as an outcome, is marked by certain myths, characterized in three categories: the humanistic sense in its interrelations and practices, the exercise of criticism as a political identity, and the institutional unit as an attitude of self-defense.es_ES
dc.description.abstractExisten dos formas de entender la cultura corporativa: como un recurso más dentro de las estrategias del marketing o como una expresión de la forma de ser de una organización, que marca, no solo el posicionamiento de su imagen entre los stakeholders o públicos, sino también la generación de liderazgos, a través de los cuales la organización incide en las políticas públicas de una localidad o país. Este trabajo se ubica en esa segunda perspectiva. Identifica qué aspectos caracterizan a la cultura corporativa de la Universidad Técnica de Cotopaxi y cómo determinan la generación de liderazgos locales. Indaga conceptualmente lo relacionado con la cultura corporativa en el contexto universitario, describe los aspectos más relevantes de esta en la institución estudiada y analiza experiencias en la formación de líderes entre docentes, empleados y trabajadores. Lo hace a través del método descriptivo, con un enfoque cualitativo, en el que se acude a las técnicas de grupos focales y entrevistas en profundidad. La presencia de discursos contrahegemónicos que se obtuvo como resultado está marcada por ciertos mitos, caracterizados en tres categorías: el sentido humanista en sus interrelaciones y prácticas, el ejercicio de la crítica como identidad política y la unidad institucional como actitud de autodefensa.es_ES
dc.format.extent49-65es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherRiobamba: Universidad Nacional de Chimborazoes_ES
dc.relation.ispartofseriesNúm. 12 (2020): Chakiñan;-
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectComportamiento culturales_ES
dc.subjectliderazgo políticoes_ES
dc.subjectuniversidad públicaes_ES
dc.titleCULTURA CORPORATIVA Y LIDERAZGOS LOCALES EN LA UNIVERSIDAD TÉCNICA DE COTOPAXIes_ES
dc.typeArtículoes_ES
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