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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorMéndez-Caro, Leyla-
dc.contributor.authorCortés Aros, Claudio-
dc.contributor.authorWormald Díaz, Carlos-
dc.contributor.authorHirsch Martínez, Evelyn-
dc.date.accessioned2020-09-12T22:44:18Z-
dc.date.available2020-09-12T22:44:18Z-
dc.date.issued2018-08-01-
dc.identifier.citationMéndez-Caro, L., Cortés Aros, C., Wormald Díaz, C., & Hirsch Martínez, E. (2018). Animitas en Antofagasta-Chile: subversiones del espacio/tiempo neoliberalizado. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (5), 73-89. https://doi.org/10.37135/chk.002.05.05es_ES
dc.identifier.issn2550-6722-
dc.identifier.otherDOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.05.05-
dc.identifier.urihttp://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/6928-
dc.descriptionThe objective of this article was to analyze the symbols of a popular cenotaph, called animita (roadside shrines), in order to decode the underlying “hegemonic culture” within the framework of a neoliberal capitalist society in a city in northern Chile, based on an extractivist economy. Using a qualitative method, a registry and photographic mapping of 88 animitas from Antofagasta was carried out, along with 27 semi-structured interviews carried out with men and women between 18 and 60 years old, from different socioeconomic groups, devotees and non-devotees of these. Photographs and interviews were addressed from Critical Discourse Analysis. The main findings warn of a tension between the production of neoliberal subjectivities and the subversion of these through other citizenships. The animitas become a symbolic medium, both structured and structuring that reproduces a symbolic neoliberal capitalist order and, at the same time, allows the production of another symbolic order of resistance to it.es_ES
dc.description.abstractEl objetivo de este artículo fue analizar los símbolos de un cenotafio popular, denominado animita, en tanto decodificar la “cultura hegemónica” subyacente en el marco de una sociedad capitalista neoliberal en una ciudad del norte de Chile, sustentada en una economía extractivista. Mediante un método cualitativo, se realizó el registro y mapeo fotográfico de 88 animitas de Antofagasta, junto a 27 entrevistas semi-estructuradas realizadas a hombres y mujeres de entre 18 y 60 años, de distintos grupos socioeconómicos, devotos y no devotos de éstas. Fotografías y entrevistas fueron abordadas desde el análisis crítico del discurso. Los principales hallazgos advierten de una tensión entre la producción de subjetividades neoliberales y la subversión de éstas, mediante otras ciudadanías. Las animitas se convierten en un médium simbólico, a la vez estructurado y estructurante que reproduce un orden simbólico capitalista neolibeal y, al mismo tiempo, permiten la producción de otro orden simbólico de resistencia a éste.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversidad Nacional de Chimborazoes_ES
dc.format.extent73-89 p.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherRiobamba: Universidad Nacional de Chimborazoes_ES
dc.relation.ispartofseriesNúm. 5 (2018): Chakiñan;-
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/ec/es_ES
dc.subjectCultura populares_ES
dc.subjectmuertees_ES
dc.subjectneoliberalismoes_ES
dc.subjectresistenciaes_ES
dc.subjectsímboloses_ES
dc.titleAnimitas en Antofagasta-Chile: subversiones del espacio/tiempo neoliberalizadoes_ES
dc.typeArtículoes_ES
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